• Thema Thema: Hoe kijk je naar diversiteit? , Hoe werk je aan professionele groei? , Competenties en Doelgericht werken
  • Duurtijd Duurtijd: 20- 30min
  • Media Media: Werkvorm en reflectie-instrument

Deze werkvorm helpt je om stil te staan bij je eigen overtuigingen. Welke van je eigen gedachten helpen of hinderen je om een inclusieve leeromgeving te creëren? In welke mate bots je op overtuigingen over inclusief onderwijs die je hinderen om er voluit voor te gaan? Of helpen bepaalde overtuigingen je net om dit ideaal te blijven nastreven? Groeigericht denken helpt je om vol te houden na een eerste kleine stap, om telkens weer een volgende stap te bedenken, om die ook effectief te zetten, om de barrières of hindernissen op je weg te overwinnen, om werkelijk te blijven gaan voor wat je wil. Een creatieve insteek maakt dit soort reflectie minder zwaar of saai. Deze creatieve werkvormen kunnen helpen om je gedachten hierover te delen.

Helpende gedachten vanuit metaforen of beelden

  • Spreid over de tafel een aantal beelden uit tijdschriften, kranten, gratis postkaartjes,… of benut hiervoor de doos ‘Water naar de zee dragen’ (Blijkerk & Loonen, 2009; een doos met een aantal activerende werkvormen en bijhorende inspirerende beelden). `
  • Laat je collega’s elk een beeld kiezen dat hen kan helpen bij hun verdere stappen in de richting van hun doel.
  • Iedereen licht om beurt toe hoe dit beeld hem inspireert bij zijn verdere stappen in de richting van zijn doel.
  • Als alle beelden aan bod kwamen, leg je ze samen en neem je er een gezamenlijke foto van.
  • Bedenk samen hoe dit beeld jullie kan helpen om het ideaal van inclusief onderwijs te blijven nastreven en er voluit voor te gaan. Bedenk ook of en hoe dit jullie kan helpen om hinderende gedachten of overtuigingen te counteren die je soms hoort bij collega’s en die je de moed al eens dreigen te ontnemen.
  • Welke plaats verdient dit beeld? Aan wie wil je het graag tonen en waarom?

Helpende gedachten vanuit uitspraken

  • Spreid over de tafel een aantal groeigerichte overtuigingen of ideeën gericht op een ‘growth mindset’. Je vindt ze bv. in nieuwsbrieven en/of op facebookpagina’s van ‘Omdenken’, ‘Platform Mindset’, ‘Alles over gedrag’, ‘Talentenlab’, of op het Pinterestbord over coaching van Potential. Je kan hiervoor ook de speldoos ‘Helpende gedachten: 55 positieve hulpkaarten’ benutten van A. de Vreede.  Als alternatief kan je samen een motiverend filmpje bekijken (bv. ‘Les van de ganzen’ of een Flashmob op Youtube om verbindend samenwerken te illustreren).
  • Laat je collega’s elk een uitspraak kiezen die hen helpt bij hun verdere stappen in de richting van hun doel.
  • Iedereen licht toe hoe deze uitspraak hem motiveert om voluit voor zijn doel te gaan.
  • Als alle uitspraken aan bod kwamen, leg je ze in het midden. Vul ze eventueel zelf nog aan met één of meer eigen inspirerende gedachten. Neem vervolgens een foto van het geheel.
  • Bedenk samen hoe dit beeld jullie kan helpen om het ideaal van inclusief onderwijs te blijven nastreven en er voluit voor te gaan. Bedenk ook of en hoe dit jullie kan helpen om hinderende gedachten of overtuigingen te counteren die je soms hoort bij collega’s en die je de moed al eens dreigen te ontnemen.
  • Welke plaats verdient dit beeld? Aan wie wil je het graag tonen en waarom?

Van hinderende naar helpende gedachten

  • Spreid over de tafel een aantal kaarten uit de set ‘Verbeeldingen – de kunst van jezelf motiveren’ (Heinsen, 2012) en licht aan de hand van een voorbeeld toe wat er op deze dubbelzijdige beeldkaarten staat. Op de ene zijde van elke kaart staat een foto met tekst in een roestbruine balk en op de andere zijde een foto met tekst in een lentegroene balk.
    • Roestbruin staat voor situaties, gevoelens en/of gedachten waarin je vast kan blijven zitten en waarin je jezelf moeilijk in beweging krijgt.
    • Lentegroen geeft kleur aan manieren waarop je jezelf een nieuwe motivatie kan bieden. Dit is de activerende zijde: de kleur groen staat symbool voor het ontkiemen van inspiratie en motivatie, ze laat je in actie komen.
    • Je kan er bewust voor kiezen om steeds één zijde van de kaarten naar boven te leggen (bijvoorbeeld telkens de groene of bruine zijde naar boven), of ze door elkaar mixen. Uiteraard kan je dit soort kaarten ook zelf maken aan de hand van eigen foto’s, kaarten, quotes of beelden, die je op in kranten of tijdschriften vindt, op ons Pinterest-bord rond coaching of elders online.
  • In de handleiding vind je verschillende manieren terug om met deze kaarten te werken. Wij stellen de volgende voor… Elke collega  kiest één kaart die een gedachte uitdrukt die hem helpt (groen) of hindert (bruin) om zijn doel van kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen te bereiken.
  • Wie vertrekt vanuit een groene zijde, licht toe hoe de gedachte bij deze kaart hem kan motiveren om voluit voor zijn doel te gaan en hem aan de andere kant bewust maakt van hoe dit misschien niet altijd en niet voor iedereen even evident is. Wie vertrekt vanuit de bruine zijde, geeft aan wat hem soms de moed al eens dreigt te ontnemen en hem van de andere kant kan motiveren om er toch voor te blijven gaan.
  • Als alle kaarten aan bod kwamen, leg je ze in het midden. Neem vervolgens een foto van het geheel.
  • Bedenk samen hoe dit beeld jullie kan helpen om het ideaal van inclusief onderwijs te blijven nastreven en er voluit voor te gaan. Bedenk ook of en hoe dit jullie kan helpen om hinderende gedachten of overtuigingen te counteren die je soms hoort bij collega’s en die je de moed al eens dreigen te ontnemen.
  • Welke plaats verdient dit beeld? Aan wie wil je het graag tonen en waarom?

Zin in meer?

Wil je meer weten over groeigericht denken, klik dan hier.

 

Gelijkaardige materialen:

  • Thema Thema:
  • Duurtijd Duurtijd: 15- 20min
  • Media Media:
  • Thema Thema:
  • Duurtijd Duurtijd: 0- 0min
  • Media Media:
  • Thema Thema:
  • Duurtijd Duurtijd: 20- 30min
  • Media Media:
  • Thema Thema:
  • Duurtijd Duurtijd: 0- 0min
  • Media Media:
  • Thema Thema:
  • Duurtijd Duurtijd: 15- 20min
  • Media Media:
  • Thema Thema:
  • Duurtijd Duurtijd: 15- 20min
  • Media Media:
  • Thema Thema:
  • Duurtijd Duurtijd: 20- 30min
  • Media Media:
  • Thema Thema:
  • Duurtijd Duurtijd: 160- 190min
  • Media Media:
  • Thema Thema:
  • Duurtijd Duurtijd: 30- 40min
  • Media Media:
  • Thema Thema:
  • Duurtijd Duurtijd: 180- 720min
  • Media Media:
  • Thema Thema:
  • Duurtijd Duurtijd: 20- 40min
  • Media Media:
  • Thema Thema:
  • Duurtijd Duurtijd: 60- 90min
  • Media Media: